Sinds 2015 moeten werkgevers bij ontslag na twee jaar ziekte een transitievergoeding betalen. Om die kosten te verlichten, kwam in 2020 de Regeling Compensatie Transitievergoeding. Maar daar komt verandering in: er ligt een wetsvoorstel dat deze compensatie beperkt tot kleine werkgevers. Wat betekent dat voor jouw organisatie? Lees het hier!
WAT HOUDT HET WETSVOORSTEL IN?
Het wetsvoorstel stelt dat alleen kleine werkgevers (onder voorwaarden – zie hieronder) nog compensatie krijgen voor de betaalde transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid. Met kleine werkgevers wordt bedoeld alle organisaties met minder dan 25 medewerkers of een loonsom tot en met 25 maal het gemiddelde premieplichte loon per werknemer per kalenderjaar. In 2025 ligt deze grens bij € 990.000 (25 x € 39.600). Of een werkgever groot, middelgroot of klein is wordt ieder kalenderjaar opnieuw vastgesteld.
Voorwaarden aanvragen compensatie transitievergoeding (UWV december 2025):
- De arbeidsovereenkomst is beëindigd omdat de werknemer meer dan 2 jaar ziek is.
- De werknemer is nog steeds ziek bij het einde van het contract.
- De transitievergoeding is berekend met het bruto-inkomen van de werknemer en uitbetaald als brutobedrag. De werknemer en de Belastingdienst hebben allebei hun deel gekregen.
Het wetsvoorstel ligt nu bij de Tweede Kamer. Als beide Kamers instemmen, treedt de wijziging op 1 juli 2026 in werking.
WAAROM DEZE WIJZIGING?
De overheid wil de regeling versoberen om zo de overheidskosten te beperken met circa €380 miljoen. Echter plaatst de Raad van State een aantal kritische kanttekeningen bij het voorstel:
- Belangenafweging ontbreekt: Het voorstel houdt onvoldoende rekening met de kwetsbare positie van langdurig arbeidsongeschikte medewerkers versus de lasten voor werkgevers. Dit is echter wel noodzakelijk omdat het afschaffen van de compensatie ervoor zorgt dat in de meeste gevallen de transitievergoeding volledig voor rekening van werkgever komt.
- Doel van de transitievergoeding: De transitievergoeding is bedoeld om het ontslag te compenseren en de overgang naar een nieuwe baan te vergemakkelijken voor de medewerker. Dit staat echter niet in verhouding met de situatie van langdurige arbeidsongeschiktheid. Naast dat werkgever namelijk verschillende verplichtingen heeft bij ziekte (zoals het twee jaar doorbetalen van het loon), kan de langdurig arbeidsongeschikte medewerker ook aanspraak maken op een vangnet zoals de WIA-uitkering.
- Risico op slapende dienstverbanden: Werkgevers kunnen geneigd zijn om het contract na twee jaar ziekte niet te beëindigen, om zo de transitievergoeding te vermijden. Dit kan leiden tot juridische conflicten en extra kosten, zoals opgebouwde vakantiedagen (zie ook ons artikel)
De Raad van State adviseert om te overwegen de transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige ziekte helemaal af te schaffen, om duidelijkheid te scheppen.
HMP HELPT JE GRAAG!
Deze wetswijziging kan grote impact hebben op jouw organisatie. Misschien val je straks niet meer onder de compensatieregeling, en dan kunnen de kosten flink oplopen. Uiteraard informeren wij je uitgebreid als er meer bekend is over het wetsvoorstel. Toch is het belangrijk om nu al kritisch te kijken naar jouw organisatie. Wij helpen je daarbij graag:
- We brengen jouw situatie in kaart: Valt jouw organisatie onder de nieuwe regels? Hoe groot is het financiële risico?
- We adviseren over slimme oplossingen: Denk aan strategische personeelsplanning, het voorkomen van onverwachte kosten en het optimaal benutten van bestaande regelingen.
- We begeleiden je bij complexe processen: Van het correct berekenen van transitievergoedingen tot het zorgvuldig uitvoeren van ontslagprocedures.
Wil je weten wat dit concreet voor jouw organisatie betekent? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek via 085 049 244 4 / hmp@hmp.nl
HMP | Realising Change… Bewezen expertise voor het daadwerkelijk oplossen van vraagstukken op het gebied van:



